Της Καλλιόπης Αλέτρα
Ο Μανουέλ είναι δεκαέξι ετών και προσπαθεί να απολαύσει τη ζωή του όσο περισσότερο μπορεί, φροντίζοντας παράλληλα τον ηλικιωμένο πατέρα του. Υποκείμενος σε εκβιασμό, πηγαίνει σε ένα ιδιωτικό πάρτι για να τραβήξει φωτογραφίες ενός μυστηριώδους ατόμου, αλλά, νιώθοντας ότι τον εξαπάτησαν, αποφασίζει να το σκάσει, κι έτσι βρίσκεται μπλεγμένος σε υποθέσεις που τον ξεπερνούν κατά πολύ. Στην πραγματικότητα, οι εκβιαστές που τον καταδιώκουν αποδεικνύονται εξαιρετικά επικίνδυνοι και αποφασισμένοι να τον ξεφορτωθούν, κι έτσι το αγόρι θα πρέπει να στραφεί για προστασία σε δύο πρώην εγκληματίες, παλιούς γνωστούς του πατέρα του.
Νύχτα στη Ρώμη. Πυρκαγιές μαίνονται στον ορίζοντα μιας απέραντης πόλης. Μετά από ένα μπλακ άουτ, το τοπίο βυθίζεται ξαφνικά στο σκοτάδι, φωτιζόμενο μόνο από την κυκλοφορία στους δρόμους και τη βοή της πυρκαγιάς στο βάθος. Όταν οι υποδομές μιας πόλης καταρρέουν, αυτό μοιάζει με μια ορατή, εξωτερική εκδήλωση δυσλειτουργίας ή σήψης. Οι εικόνες αυτές είναι ο καλύτερος τρόπος για να βυθιστεί το κοινό στο Adagio, το αστυνομικό δράμα του Stefano Sollima, μια ιστορία πατεράδων που προσπαθούν προστατέψουν τους γιους τους κι έτσι έρχονται αντιμέτωποι με τις επιπτώσεις των πράξεων του παρελθόντος. Η ταινία, που έκανε πρεμιέρα στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ της Βενετίας το 2023, περιστρέφεται γύρω από τον κυνισμό και τη διαφθορά και είναι μια συμπαγής ιστορία για τις επίγειες συνέπειες μιας ηθικής κατάρρευσης στην καρδιά του κράτους.
Ο πρωταγωνιστής είναι ο 16χρονος Μανουέλ (ο πρωτοεμφανιζόμενος Gianmarco Franchini), ο οποίος βρίσκεται σε έναν κόσμο που δεν κατανοεί. Ως πρωταγωνιστής, κινείται και παρακινείται σχεδόν αποκλειστικά από τις πράξεις των πραγματικών παραγόντων της εξουσίας: έναν συνδυασμό πρώην καταδίκων, εγκληματιών και αστυνομικών, από τους οποίους σχεδόν κανείς δεν είναι άξιος εμπιστοσύνης.
Ο Ιταλός σκηνοθέτης Stefano Sollima, του οποίου η μεγάλη στιγμή στο Χόλιγουντ, η ταινία του 2018 με τον Benicio Del Toro Sicario: Day of the Soldado, έδειξε στο διεθνές κοινό ότι μπορεί να χειριστεί τη δράση, έχει αναγνωριστεί εδώ και καιρό στην πατρίδα του ως ο κατάλληλος άνθρωπος για να σε παρασύρει σε ένα ταξίδι σε διάφορους ζοφερούς υποκόσμους. Σε επίπεδο θεματολογίας, το ντεμπούτο του A.C.A.B.: All Cops Are Bastards του 2012 και η συνέχεια αυτού το 2015 με τίτλο Suburra σχηματίζουν μια τριλογία με το Adagio.
Όπως αναφέρει ο σκηνοθέτης, “Μετά τις εμπειρίες μου στο εξωτερικό, έχω επιτέλους στρέψει το βλέμμα μου πίσω στη δική μου πόλη. Η Ρώμη έχει αλλάξει, και το ίδιο κι εγώ. Την έχω δει με διάφορους τρόπους, περπατώντας στους δρόμους της με άλλο ρυθμό. Έναν πιο αργό, ένα adagio. Αυτή είναι η ιστορία της αδυσώπητης, οδυνηρής παρακμής τριών θρυλικών αλλά γερασμένων μορφών του υποκόσμου της Ρώμης που αναζητούν μια αδύνατη λύτρωση σε έναν κόσμο ακόμα πιο κυνικό, χαοτικό και σκληρό από αυτόν στον οποίο είχαν κάνει κουμάντο στα χρυσά τους χρόνια. Έναν κόσμο που συνθλίβει τις οικογενειακές, φιλικές και αδελφικές σχέσεις χωρίς να αφήνει άλλους δεσμούς μεταξύ των ανθρώπων εκτός από αυτούς του χρήματος. Μια πόλη που κυβερνάται από το χάος, τη διαφθορά και τον κυνισμό και πνίγεται από την καυτή ζέστη, καταστρέφεται από τις πυρκαγιές και το σκοτάδι των μπλακ άουτ… Αλλά υπάρχει μια χαραμάδα φωτός. Η νέα γενιά.”
Η ταινία, που συμμετείχε επίσης στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ρότερνταμ αλλά και στο 28ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Μπουσάν στο τμήμα “World Cinema”, είναι διαθέσιμη σε streaming από το Netflix.
Adagio (2023)
Σκηνοθεσία: Stefano Sollima
Ηθοποιοί: Pierfrancesco Favino, Toni Servillo, Valerio Mastandrea, Adriano Giannini, Gianmarco Franchini, Francesco Di Leva, Lorenzo Adorni, Silvia Salvatori
Διάρκεια: 127′