Του Νίκου Αρτινού
Η παγκόσμια αποδοχή του κορεατικού κινηματογράφου ήταν αποτέλεσμα ενός συνδυασμού παραγόντων επιδίωξης εμπορικής και καλλιτεχνικής επιτυχίας, κάτι που δημιούργησε γόνιμες συνθήκες εξέλιξης της κινηματογραφικής γλώσσας με συνακόλουθο, τον εμπλουτισμό του κινηματογραφικού λεξιλογίου. Η μοναδικότητα του κορεάτικου σινεμά να καινοτομεί και ταυτόχρονα να επαναπροσδιορίζει την ιστορία του κινηματογράφου, το χαρακτηρίζει πλέον, ως σημείο αναφοράς σε όλα τα επίπεδα (είναι δηλαδή ένα full service cinema). Στις περισσότερες ταινίες του κορεατικού σινεμά, ακόμα και στις πιο εμπορικές, συνυπάρχουν o κινηματογράφος του δημιουργού και η κινηματογραφική αισθητική, όπως και η εξέλιξη του κινηματογραφικού είδους.
Το ίδιο συμβαίνει και για τις ταινίες που ανήκουν στο είδος του μελοδράματος, ένα είδος ιδιαίτερα δημοφιλές στο κινηματογραφικό κοινό της Κορέας, και μάλιστα, πολύ περισσότερο σε μια ημέρα σαν την σημερινή, στην οποία οι ερωτευμένοι έχουν την τιμητική τους. Προτείνω λοιπόν ενδεικτικά τρεις τέτοιες ταινίες, παραγωγής Νότιας Κορέας, οι οποίες γνώρισαν πρωτοφανή αποδοχή, τόσο στην εγχώρια αγορά, όσο και στην διεθνή. Αυτές οι ταινίες είναι δακρύβρεχτες και συγκινητικές, γιατί έτσι είναι τα μελοδράματα, πολλές από αυτές όμως παρουσιάζουν σαφή στοιχεία, τόσο από το σινεμά του δημιουργού, όσο και στοιχεία που προσθέτουν πρωτότυπες προτάσεις, με αναφορές στην ιστορία του ίδιου του κινηματογράφου.
Για παράδειγμα, η ταινία Always, είναι ένα πολύ ελεύθερο ριμέικ του αριστουργήματος του Τσάρλι Τσάπλιν, «Τα φώτα της πόλης», που όμως, ενσωματώνει πολλά στοιχεία των ταινιών πολεμικών τεχνών. Η ταινία «Αρχιτεκτονική 101», διαθέτει μια σπουδαία, απλή και συνάμα, δαιδαλώδη δίδυμη κινηματογραφική αφήγηση, που προσθέτει σασπένς σε μια ατελείωτη ανεκπλήρωτη αγάπη, που ορίζεται από τις γραμμές του αρχιτεκτονικού σχεδίου, ως διαλέξεις πανεπιστημιακών μαθημάτων! Η ταινία Failan (ή Pairan), δομεί με τον ίδιο τρόπο μία αγάπη και έναν έρωτα μεταξύ δύο ανθρώπων που δεν έχουν δει ποτέ ο ένας τον άλλο! Τα ευρήματα των ταινιών είναι σπουδαία, όχι σε ό,τι αφορά το «τι» άλλα το «πώς», και οι ταινίες δείχνουν πως «η ερωτευμένη Κορέα», εκτός από εξωτική, είναι και συναρπαστικά συναισθηματική.
Architecture 101 (2012)
Σκηνοθεσία: Lee Yong-joo
Ηθοποιοί: Eom Tae-woong, Han Ga-in, Lee Je-hoon, Bae Suzy, Koh Joon-hee
Διάρκεια: 118΄
O 35χρονος αρχιτέκτονας Seung-min δέχεται επίσκεψη στο γραφείο του από μια γυναίκα την οποία δεν αναγνωρίζει στην αρχή. Ύστερα συνειδητοποιεί πως είναι ο πρώτος του έρωτας που έχει να την δεί από το πρώτο έτος του πανεπιστημίου. Εκείνη του ζητά να αναλάβει να χτίσει το σπίτι της, που μέσα από αυτή τη διαδικασία αναζωπυρώνονται αισθήματα και αναμνήσεις από το παρελθόν.
Always (2011)
Σκηνοθεσία: Song Il-gon
Ηθοποιοί: So Ji-sub, Han Hyo-joo, Cho Seong-ha
Διάρκεια: 108΄
Ο Μαρσελίνο Τσάνγκ ή αλλιώς Τσουλ-Μιν, είναι ένας πρώην πυγμάχος και άνθρωπος της νύχτας, που αποφασίζει ν’ αλλάξει τρόπο ζωής και πιάνει δουλειά ως νυχτοφύλακας σε ένα πάρκινγκ. Ένα βράδυ θα συναντήσει μία τυφλή κοπέλα κοπέλα, την Τζουνγκ-Γουά, η οποία μέσω της αθωότητάς της αλλά και της θέλησής της για ζωή, θα αρχίσει ν’ αλλάζει τη ζωή του. Επειδή όμως, τίποτα δεν κρατάει για πάντα, μυστικά του παρελθόντος θα μπουν ανάμεσα στο ζευγάρι…
Pairan aka Failan (2001)
Σκηνοθεσία: Hae-sung Song
Ηθοποιοί: Min-sik Choi, Cecilia Cheung, Dae-Hoon Jeong
Διάρκεια: 115′
Ο Κανγκτζε είναι ένας μικροαπατεώνας που βγαίνει από την φυλακή μετά από ένα χρόνο για διακίνηση πορνογραφικού υλικού σε ανήλικους. Το Αφεντικό του, ένας νονός του υποκόσμου, σκοτώνει έναν αντίπαλο του και ζητάει από τον Κανγκτζε να αναλάβει αυτός την ευθύνη. Ο Κανγκτζε ζητάει λίγο χρόνο για να σκεφτεί πριν απαντήσει. Όταν η αστυνομία τον πληροφορεί πως η γυναίκα του η Φειλαν έχει πεθάνει, ο Κανγκτζε αποφασίζει να πάει και να αναλάβει την κηδεία της. Η Φέιλαν ήταν μια Κινέζα που για να μείνει στην Κορέα παντρεύτηκε τον Κανγκτζε χωρίς να τον δει ποτέ. Έχοντας για παρηγοριά την φωτογραφία του, δούλευε σκληρά σαν πλύστρα, ελπίζοντας πως κάποτε θα ερχόταν να την βρει ο Κανγκτζε. Στον δρόμο προς το χωριό όπου έμενε η Φειλάν, ο Κανγκτζε αρχίζει να την γνωρίζει μέσα από την φωτογραφία και τα γράμματα της.