Black Fridays στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Παρασκευή και 13 με προβολή της ταινίας “Μετά τα μεσάνυχτα” του Νίκολας Ρεγκ

H δεύτερη φετινή προβολή της ενότητας Black Fridays του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που φιλοξενεί κινηματογραφικά διαμάντια από τα είδη του cult και του horror, δίνει τη δυνατότητα στο κοινό να απολαύσει το συνταρακτικό Μετά τα μεσάνυχτα (Don’t Look Now) του Νίκολας Ρεγκ την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου, στις 23:00, στο Ολύμπιον. Με πρώτη ύλη το ομότιτλο (στα ελληνικά) διήγημα που συνέγραψε η Δάφνη ντι Μωριέ το 1971 και με το δίδυμο των Ντόναλντ Σάδερλαντ και Τζούλι Κρίστι στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, η ταινία του Νίκολας Ρεγκ μάς βυθίζει σε έναν κόσμο πένθους και απώλειας, γεμάτο δυσοίωνους χρησμούς και σκοτεινά οράματα.

Με αφετηρία μια σεκάνς ανθολογίας, στην οποία η απόλυτη οικογενειακή τραγωδία ξεδιπλώνεται βουβά και βασανιστικά σαν εφιάλτης του υποσυνείδητου, το Μετά τα μεσάνυχτα μάς μεταφέρει από την αγγλική εξοχή στην κάθε άλλο παρά ειδυλλιακή Βενετία. Τυλιγμένη σε μια απόκοσμη και απειλητική ομίχλη, σαν μια παγίδα γεμάτη αδιέξοδα και μικρούς λαβύρινθους (πρωτίστως του μυαλού), η Βενετία γίνεται ισότιμη πρωταγωνίστρια της ταινίας. Ένας τόπος του ανοίκειου όπου συνομιλούν οι κόσμοι των ζωντανών και των νεκρών, και ταυτόχρονα το πλέον κατάλληλο σκηνικό για μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία χαμού.

Μέσα από επαναλαμβανόμενα αλληγορικά σύμβολα –το κόκκινο χρώμα, το ραγισμένο γυαλί, το υγρό στοιχείο, το μοτίβο της πτώσης και η έννοια του αντίγραφου– το Μετά τα μεσάνυχτα αποπνέει έναν σχεδόν υπαρξιακό φόβο και μια μόνιμη αίσθηση εξαπάτησης και παραπλάνησης, λειτουργώντας και ως έμμεση απόδοση τιμών στη μεταμορφωτική δύναμη του ίδιου του σινεμά. Παράλληλα, η ταινία βρίθει από αναφορές σε αμέτρητα κινηματογραφικά και λογοτεχνικά αριστουργήματα: από τον πρώιμο Χίτσκοκ μέχρι το ιταλικό giallo, και από τον γοτθικό τρόμο του Έντγκαρ Άλαν Πόε μέχρι τους δαίδαλους του Χόρχε Λουίς Μπόρχες και του Μαρσέλ Προυστ.

Διαβάστε   Οι ταινίες της εβδομάδας στις αίθουσες του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Ξεχωριστό κεφάλαιο στην ακαταμάχητη γοητεία που ασκεί το Μετά τα μεσάνυχτα είναι το αριστοτεχνικό θραυσματικό μοντάζ του Νίκολας Ρεγκ, το οποίο επιτυγχάνει –σε βαθμό που απειροελάχιστες ταινίες το έχουν καταφέρει– να αποτυπώσει τη ρευστότητα και τη σχετικότητα του χρόνου, με αποκορύφωμα τη θρυλική ερωτική σκηνή της ταινίας. Τα προμηνύματα και τα φλάσμπακ μοιάζουν να δρομολογούν την ίδια τους την έκβαση, μετατρέποντας το μέλλον σε βιωμένη ανάμνηση και το παρελθόν σε οδυνηρή προσμονή, σε μια ταινία βγαλμένη από το καταστατικό εγχειρίδιο του κινηματογραφικού συντακτικού.

 

Μετά τα μεσάνυχτα / Don’t Look Now (Ηνωμένο Βασίλειο-Ιταλία, 1973)

Σκηνοθεσία: Νίκολας Ρεγκ / Nicolas Roeg. Σενάριο: Allan Scott, Chris Bryant. Παίζουν: Donald Sutherland, Julie Christie. Γλώσσες: Αγγλικά, ιταλικά. Έγχρωμη, 110΄

Μετά τον αιφνίδιο και τραγικό θάνατο της μικρής τους κόρης, το ζεύγος των Τζον και Λόρα Μπάξτερ ταξιδεύει από την αγγλική εξοχή στη Βενετία, όπου ο Τζον έχει αναλάβει το έργο της αναστήλωσης μιας παλιάς εκκλησίας. Η γνωριμία τους με μια ηλικιωμένη γυναίκα που ισχυρίζεται πως μπορεί να επικοινωνήσει με τη νεκρή τους κόρη θα σημάνει την αρχή μιας καταβύθισης σε έναν μεταιχμιακό και ομιχλώδη κόσμο, γεμάτο χρησμούς και αλληγορικά σύμβολα. Καθώς η Βενετία μετατρέπεται στο τόπο φαντασμάτων και συνάντησης ζωντανών και νεκρών, το παρελθόν και το μέλλον διαπλέκονται, η πραγματικότητα και τα οράματα γίνονται ένα, σε μια εκθαμβωτική κινηματογραφική πραγματεία για τη σαρωτική δύναμη του πένθους και της απώλειας.

Αίθουσα ΟΛΥΜΠΙΟΝ: Παρασκευή 13/12 – 23:00