O σκηνοθέτης Τζο Ράιτ (Pride & Prejudice –Περηφάνια & Προκατάληψη, Atonement-Εξιλέωση και Anna Karenina-Άννα Καρένινα) επιστρέφει με την κινηματογραφική βιογραφία του Ουίνστον Τσόρτσιλ, σε σενάριο του Άντονι ΜακΚάρτεν (The Theory of Everything-Η Θεωρία των Πάντων) και με έναν αγνώριστο Γκάρι Όλντμαν που θεωρείται φαβορί για τα Όσκαρ του 2018.
Η ταινία αφηγείται τις πρώτες εβδομάδες της πρωθυπουργίας του Τσόρτσιλ, όταν οι Ναζί είχαν αρχίσει να καταλαμβάνουν την Ευρώπη και ο ίδιος έπρεπε, έχοντας όχι μόνο την απειλή της εισβολής των δυνάμεων του Χίτλερ στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και 300.000 στρατιώτες εγκλωβισμένους στη Δουνκέρκη, να αποφασίσει αν θα συνθηκολογήσει μαζί τους, στην πιο σκοτεινή στιγμή της δικής του αλλά και της ιστορίας της χώρας του ή αν θα τους αντιμετωπίσει στο πεδίο της μάχης.
Παρά τον εσωτερικό πόλεμο που δέχεται από το κόμμα του και τον σκεπτικισμό του Βασιλιά, ο Τσόρτσιλ, με την αρωγή της επί 31 χρόνια συζύγου του, αποφασίζει να πολεμήσει για τα ιδανικά, την ελευθερία και την ανεξαρτησία της πατρίδας του και οι λόγοι που συνέταξε με σκοπό να ανυψώσει το ηθικό των Βρετανών, έξοχο δείγμα της ρητορικής του δεινότητας, έχουν μείνει στην Ιστορία.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ
- «Οι λέξεις όχι μόνο μπορούν, αλλά όντως αλλάζουν τον κόσμο. Αυτό συνέβη στην περίπτωση του Ουίνστον Τσόρτσιλ το 1940» σχολιάζει ο σεναριογράφος Άντονι ΜακΚάρτεν, που από καιρό είχε δείξει το ενδιαφέρον του για τη θρυλική ζωή του Τσόρτσιλ. «Ενώ βρισκόταν υπό τρομερή πολιτική και προσωπική πίεση απέδειξε περίτρανα το μέγεθος του ανδρός μέσα σε λίγες μόνο μέρες, από τις 10 Μάϊου έως τις 4 Ιουνίου.» συμπληρώνει ο ΜακΚάρτεν. Τη ραχοκοκαλιά, μάλιστα, του σεναρίου του απετέλεσαν τρεις λόγοι που συνέταξε ο ίδιος και απηύθυνε ο 65χρονος τότε Τσόρτσιλ, που ανέλαβε την πρωθυπουργία της χώρας στην πιο σκοτεινή της ώρα.
- Οι παραγωγοί θεωρούν πως η ταινία είναι πιο επίκαιρη από ποτέ καθώς, σήμερα, παγκοσμίως, υπάρχει κενό σε επίπεδο ηγεσίας, με τους ηγέτες να είναι ουραγοί. Σχολιάζει ο σκηνοθέτης Τζο Ράιτ «Η ταινία αφορά όλον τον κόσμο κι όχι μόνο το βρετανικό κοινό. Υπάρχουν πολλές ταινίες για ηγέτες. Η δική μας αφορά στην αμφιβολία, σε μια κρίση αυτοπεποίθησης και καταγράφει την πορεία ενός θρυλικού ιστορικού προσώπου, που παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει σε εσωτερικό και εξωτερικό, τολμά και καταφέρνει να κάνει τη διαφορά.»
- Και για το ρόλο του Τσόρτσιλ ποιος θα ήταν ιδανικότερος από τον Γκάρι Όλντμαν που έχει υποδυθεί, μεταξύ άλλων τον Μπετόβεν και τον Λι Χάρβεϊ Όσβαλντ; Επισημαίνει ο ηθοποιός «Πάντα με σαγήνευε η προσωπικότητα του Τσόρτσιλ και τον θεωρώ και τον καλύτερο πολιτικό μας. Εντούτοις, δεν ήταν μια προσωπικότητα που κυνηγούσα να υποδυθώ. Μάλιστα, η προοπτική να τον υποδυθώ είχε εμφανιστεί πριν από χρόνια και την είχα απορρίψει. Μαθαίνοντας, όμως, τους συντελεστές της συγκεκριμένης παραγωγής, αμέσως δέχτηκα. Ήθελα να πω αυτές τις λέξεις. Οι λόγοι του Τσόρτσιλ, που έγραφε ο ίδιος, μην ξεχνάμε πως ξεκίνησε ως δημοσιογράφος, είναι από τους καλύτερους στην αγγλική γλώσσα. Είναι καταπληκτικοί γιατί δεν είναι φορτωμένοι με μεταφορές ή μελοδραματισμούς. Τους συνέταξε υπό τρομερή πίεση κι αμφισβήτηση, αλλά επειδή ήξερε το κοινό του, αυτά που έλεγε έφταναν κατευθείαν στην καρδιά του έθνους.»
- «Τα πάντα ξεκινούν με τη φωνή. Έπρεπε να πειστώ πως μπορώ να ακούγομαι σαν να είμαι ο Τσόρτσιλ. Έτσι πήρα έναν από τους λόγους του κι ένα μαγνητόφωνο και ξεκίνησα να πειραματίζομαι. […] Έτσι ανακάλυψα πως ο Τσόρτσιλ είχε ένα ελαφρύ ψεύδισμα και πως στιγμές ήταν πολύ ένρινος και μονότονος. Έπρεπε να μάθω πώς να διαχειρίζομαι αυτές τις ιδιαιτερότητες στην εκφορά του λόγου του. […] Μετά άρχισα να μελετώ ώστε να γνωρίσω, ψυχολογικά και διανοητικά, τον άνθρωπο που τα έβαλε με τον Χίτλερ και να αρχίσω να τον «χτίζω» κομμάτι, κομμάτι. Ο Δρ. Λάρι Π. Αρν, ιστορικός και βιογράφος με καθοδήγησε κι έτσι ανακάλυψα έναν άνθρωπο γεμάτο ενέργεια, με πάνω από 50 χρόνια στην πολιτική. Κι όχι μόνο… Είχε συγγράψει 50 βιβλία, κερδίζοντας μάλιστα και το Νόμπελ της Λογοτεχνίας. Διακρίθηκε σε τέσσερις πολέμους. Ζωγράφισε 500 πίνακες και είχε εκθέσει 16 φορές έργα του στη Βασιλική Ακαδημία. Και κάτι που δεν έχει αναδειχθεί επαρκώς ιστορικά… Ο Τσόρτσιλ ήταν ο «αρχιτέκτονας» της επιχείρησης διάσωσης των στρατιωτών από τη Δουνκέρκη, όπου καθημερινοί άνθρωποι επιστράτευσαν τις βάρκες τους και πήγαν να σώσουν τους Βρετανούς (αλλά και Γάλλους) στρατιώτες. Αν δεν ήταν αυτός, πώς θα ήταν άραγε σήμερα ο κόσμος; Δεν υπάρχει κανείς σαν κι εκείνον. Ακόμα δεν έχει βρεθεί κάποιος σαν κι εκείνον.»
- Όσον αφορά, όμως, το σωματικό κομμάτι… Έπρεπε άμεσα όχι μόνο να μοιάζει αλλά και να νιώθει σε όλο του το κορμί ότι είναι ο Τσόρτσιλ… Ο μόνος που θα μπορούσε να το πετύχει αυτό ήταν ο δύο φορές υποψήφιος για Όσκαρ καλλιτέχνης των ειδικών εφέ Καζουχίρο Τσούτζι, που αν και είχε αποσυρθεί από τον κινηματογραφικό χώρο από το 2012, δέχτηκε να αναλάβει το δύσκολο αυτό εγχείρημα μετά από προσωπική έκκληση του Όλντμαν.
- Χρειάστηκαν έξι (6) μήνες πειραματισμών για να βρεθεί ο τρόπος που, ο Γκάρι θα μεταμορφωνόταν οπτικά και ουσιαστικά σε Ουίνστον. Κάτι τέτοιο απαιτούσε 3,5 ώρες πριν από κάθε γύρισμα κι άλλες 2 ώρες για την «αποδόμηση» των προσθετικών, με τον Όλντμαν να έχει προνοήσει και να έχει ξυρίσει, με δική του πρωτοβουλία, το κεφάλι του πριν τα γυρίσματα που διήρκησαν 54 μέρες.
- Τι χαρακτήριζε τον Τσόρτσιλ: το καπέλο του (δημιουργία του οίκου Lock & Co. Hatters), το πούρο του (Cohiba Siglos), τα κοστούμια του (Henry Poole & Co. Tailors of Savile Row) και το ρολόι τσέπης (Montres Breguet).
- Οι γυναίκες πίσω από τον άνδρα δεν ήταν άλλες από τη γυναίκα και τη γραμματέα του. Η σύζυγός του Κλέμι (Κρίστιν Σκοτ Τόμας) ήταν η σύντροφός του στη ζωή και την πολιτική. Ήταν πιο φιλελεύθερη από εκείνον και είχαν συχνά διαφωνίες. Κάποιες φορές την άκουγε κι άλλες όχι, αλλά πάντα έπαιζε σημαντικό ρόλο στις τελικές του αποφάσεις. Η Ελίζαμπεθ (Λίλι Τζέιμς) ήταν η προσωπική του γραμματέας και ο σεναριογράφος βασίστηκε σε απομνημονεύματα που εξέδωσε η ίδια και αφορούσαν στα χρόνια που ήταν δίπλα στον Τσόρτσιλ. Στην ταινία η Ελίζαμπεθ εκφράζει το έθνος, ενώ η σχέση της με τον Τσόρτσιλ αντικατοπτρίζει τη σχέση του με το λαό. Στην αρχή δεν είχε καμία επαφή με τον απλό λαό, με τον Τσόρτσιλ να είναι αποκομμένος από την κοινωνία, και σταδιακά, αρχίζει να έρχεται σε επαφή με καθημερινούς ανθρώπους και να ακούει τις αγωνίες και τα προβλήματά τους, πράγμα που τον έκανε να συνειδητοποιήσει το μέγεθος των επιπτώσεων που θα είχαν οι όποιες αποφάσεις του.
- Ο Γκάρι Όλντμαν είναι υποψήφιος για Χρυσή Σφαίρα Α΄ Ανδρικού Ρόλου
Η ΠΙΟ ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΩΡΑ (DARKEST HOUR)
Σκηνοθεσία: Τζο Ράιτ
Πρωταγωνιστούν: Γκάρι Όλντμαν, Κρίστιν Σκοτ Τόμας, Λίλι Τζέιμς, Μπεν Μέντελσον, Στίβεν Ντιλέιν, Ρόναλντ Πίκαπ
Διάρκεια: 125’
Ημερομηνία Προβολής: Πέμπτη 18 Ιανουαρίου 2018