Ευανθία Ρεμπούτσικα: μέσα στη δική της τελειότητα…

Του Νίκου Αρτινού

Έγραψε ο Σεργκέι Αϊζενστάϊν για τη μουσική και την λειτουργία της στο σινεμά:

«Η μουσική πρέπει να αποτελείται από αυτόνομα κομμάτια, που λειτουργούν μέσα στη δική τους τελειότητα, δεν επαναλαμβάνουν αυτό που δείχνει η εικόνα, προσθέτουν δε σε αυτήν στοιχεία που η ίδια δεν μπορεί να πει».

Προσωπικά ασπάζομαι την παραπάνω άποψη του μέγα θεωρητικού του σινεμά και κινηματογραφικού δημιουργού. Η μουσική πρέπει να διαθέτει τη δική της κινηματογραφικότητα, λειτουργώντας έτσι ως αυτόνομη ουσία στη δημιουργία της κινηματογραφικής τέχνης. Τέτοια είναι η μουσική που γράφει η Ευανθία Ρεμπούτσικα για τις κινηματογραφικές ταινίες. Οι μελωδίες λειτουργούν αυτόνομα γεμίζοντας επιπλέον εικόνες την αυτοσυναίσθηση των θεατών.

Από την τηλεοπτική Αίθουσα του Θρόνου και τις μελωδίες της Πολίτικής Κουζίνας έως τις θαυμαστές φιλμικές συνθέσεις της που έγραψε για σπουδαίες ταινίες του τούρκικου σινεμά (Babam ve Oglum, Ulak, Birlesen Gönüller), η Ευανθία Ρεμπούτσικα αναδεικνύει τον παγκόσμιο χαρακτήρα της. Δεν είναι τυχαίο ότι το 2006 τιμήθηκε με το σημαντικό διεθνές βραβείο «Παγκόσμια Ανακάλυψη Σάουντρακ 2006»  για τη μουσική της στην ταινία Babam Ve Oglum. Η διάκρισή της στον παγκόσμιο διαγωνισμό σάουντρακ, που πραγματοποιήθηκε στη Γάνδη του Βελγίου, από διεθνή επιτροπή, έγινε μεταξύ 3.500 μουσικών για ταινίες απ’ όλο τον κόσμο.

Τα παραπάνω απλώς επιβεβαιώνουν το χάρισμα της Ευανθίας Ρεμπούτσικα: η μουσική της, αν και γράφτηκε για να συμπληρώσει το σύνολο του φιλμ, «βλέπεται» από μόνη της – μέσα στη δική της τελειότητα – χωρίς να απαιτείται η μεσολάβηση των καρέ της κινηματογραφικής ταινίας. Η μουσική της δεν χειραγωγεί την διαδικασία της θέασης αλλά μπορεί να σταθεί ανεξάρτητα απ’ αυτή, δημιουργώντας τη δική της φιλμική ιστορία στην αυτόνομη ακρόασή της. Η Ευανθία Ρεμπούτσικα είναι από τους ελάχιστους κινηματογραφικούς συνθέτες στον κόσμο που η μουσική της λειτουργεί με τον τρόπο που περιγράφει ο Σεργκέϊ Αϊζενστάιν. Και αυτό είναι εξαιρετικό, μοναδικό και απολαυστικό, όπως φαίνεται (ή ακούγεται) στο παρακάτω video clip, από την ταινία Birlesen Gonuller (Ενωμένες Καρδιές, 2015):

Διαβάστε   Οι "Άγριες Φράουλες" του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν στους κινηματογράφους σε νέες ψηφιακές κόπιες