Γράφει ο Νίκος Αλέτρας
Η εντύπωση που αποκόμισα, παρακολουθώντας τη συζήτηση μεταξύ του Κορεάτη σκηνοθέτη Bong Joon-ho και του Ιάπωνα συναδέλφου του Ryusuke Hamaguchi είναι ότι ο Bong Joon-ho διακατέχεται από μια εμμονική ανασφάλεια και νευρικότητα κατά τη διάρκεια της παραγωγής μιας ταινίας. Η συζήτηση «ενώπιος ενωπίω» (αλλά με διαχωριστικό τζάμι, λόγω covid!), έγινε στο πλαίσιο του 26ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Busan (6-15 Οκτωβρίου 2021). Το μόνιμο άγχος του 52χρονου Bong Joon-ho είναι «αν το αποτέλεσμα θα αρέσει στο κοινό και στους θεατές». Ο σκηνοθέτης της παγκόσμιας καλλιτεχνικής και εμπορικής επιτυχίας Παράσιτα, παρότι βρίσκεται πάνω από είκοσι χρόνια πίσω από την κάμερα, δήλωσε: «είμαι ανήσυχος για κάθε απόφαση που παίρνω, γιατί δεν εμπιστεύομαι τον εαυτό μου».
Και όμως, συμβαίνει και αυτό!.. Όσο παράξενο και αν ακούγεται, η ανασφάλεια του Bong Joon-ho συμβαδίζει αρμονικά με την φιλοσοφία που διέπει όλο το νοτιοκορέατικο σινεμά. Η αναζήτηση του τέλειου κινηματογραφικού έργου πρέπει να αρέσει – πάνω απ’ όλα και από οτιδήποτε άλλο – στο κοινό. Και συγκρίνοντας την κατάσταση που επικρατεί στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, οι περισσότεροι σκηνοθέτες, στην καλύτερη περίπτωση αγνοούν το κοινό, στη χειρότερη το αντιμετωπίζουν (μέσω των «δημιουργιών» τους) έχοντας μια ελιτίστικη – σχεδόν προσβλητική!- στάση.
Από την πλευρά του ο 42χρονος Ιάπωνας σκηνοθέτης Ryusuke Hamaguchi, ο οποίος συμμετέχει με δύο ταινίες του στο φεστιβάλ το Wheel of Fortune and Fantasy (κέρδισε την Ασημένια Άρκτο στο φεστιβάλ του Βερολίνου) και το Drive My Car (κέρδισε το βραβείο καλύτερου σεναρίου στο φεστιβάλ Καννών τον περασμένο Ιούλιο), δήλωσε ότι συμμερίζεται τον Bong Joon-ho, τονίζοντας: «Είμαι ομοιοπαθών. Είμαι μια κινούμενη συλλογή από ανασφάλειες και νευρικότητες, τις οποίες προσπαθώ να αντιμετωπίσω εξασφαλίζοντας περισσότερο χρόνο κατά τη διάρκεια της παραγωγής».
Η συζήτησή τους ήταν μέρος ενός διευρυμένου φάσματος διαπροσωπικών εκδηλώσεων στο φετινό φεστιβάλ, στο οποίο προβάλλονται 223 ταινίες από 70 χώρες. Ο Bong Joon-ho δεν παρουσιάζει κάποια νέα ταινία, αλλά ο πιο διάσημος σκηνοθέτης της Νότιας Κορέας είναι μια από τις σπουδαιότερες παρουσίες μέχρι στιγμής. Εμφανίστηκε επίσης στην τελετή έναρξης της Τετάρτης, στην οποία απένειμε στον βετεράνο σκηνοθέτη Im Kwon-taek το βραβείο του Ασιάτη Κινηματογραφιστή της χρονιάς.
Μπορείτε να δείτε τη συζήτηση εδώ (αν και το αγγλικό voice over είναι προβληματικό):