Το πρόγραμμα του 32ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Aνακοινώθηκε το πρόγραμμα του 32ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, με αναφορά όλων των ταινιών που προβάλλονται στο πλαίσιο του φετινού φεστιβάλ, που φιλοξενείται στις κινηματογραφικές αίθουσες
Τριανόν(21/11- 4/12, Κοδριγκτώνος 21) και Ανδόρα(28/11- 4/12, Σεβαστουπόλεως 117).

Η τελετή έναρξης του Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου στις 20:30 μ.μ στον κινηματογράφο Τριανόν με την ταινία του Elia Suleiman It Must Be Heaven σε αθηναϊκή πρεμιέρα, παρουσία του σκηνοθέτη.

Η έναρξη του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου, στα πλαίσια του οποίου θα προβληθούν οι εξής ταινίες:

ΑΛΥΤΗ – Μίνως Νικολακάκης (89’)

ΑΝΑΚΡΙΣΗ – Παναγιώτης Πορτοκαλάκης (80’)

ΕΞΟΡΙΑ – Βασίλης Μαζωμένος (110’)|

AJVAR – Ana Maria Rossi (107’)

ÊTRE VIVANT ET LE SAVOIR – Alain Cavalier (98’)

I WILL CROSS TOMORROW – Sebideh Farsi (90’)

GHOST TROPIC – Bas Devos (85’)

MY THOUGHTS ARE SILENT – Antonio Lukich (104’)

PASSED BY SENSOR – Serhat Karaaslan (96’)

STITCHES – Miroslav Terzic (105’)

 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: 20 ΧΡΟΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ΤΟΝ KUBRICK
*(σε συνεργασία με την Πανελλήνια ‘Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου – Π.Ε.Κ.Κ.)

O Στάνλεϊ Κιούμπρικ είναι από τους λιγοστούς εκείνους σκηνοθέτες που απέδειξαν πως, ακόμη και στο ελεγχόμενο από τους στραμμένους αποκλειστικά προς το κέρδος παραγωγούς τού Χόλιγουντ, μπορεί κανείς να γυρίσει ταινίες προσωπικές, που να εκφράζουν τις δικές τους ανησυχίες, τους δικούς τους προβληματισμούς και να μετατρέψει, αυτό που συχνά χαρακτηρίζουμε ως βιομηχανία του κινηματογράφου, σε καθαρά προσωπική τέχνη. Κάποια στιγμή, βεβαίως, αναγκάστηκε να φύγει από το Χόλιγουντ και τις πιέσεις του, και να μετακομίσει στην Αγγλία (1961), όπου, ως το τέλος της ζωής του, θα μπορέσει να εκφραστεί με πλήρη ελευθερία και να μας χαρίσει τα μεγάλα του αριστουργήματα (Λολίτα, SOS Πεντάγωνο καλεί Μόσχα, 2001: Οδύσσεια του Διαστήματος, Το Κουρδιστό Πορτοκάλι, Η Λάμψη, Μπάρι Λίντον, Μάτια Ερμητικά Κλειστά). ‘Ανθρωπος που επεδίωκε την τελειότητα, που κατάφερνε να ελέγχει πλήρως την παραγωγή του (από το σενάριο και τη σκηνοθεσία μέχρι το τελικό μοντάζ), σε στενή πάντα σχέση με τους ηθοποιούς του, με καινοτόμες ιδέες στη χρήση της κινηματογραφικής γλώσσας αλλά και των τεχνικών μέσων, με μια φιλοσοφική προσέγγιση στα θέματά του (ορισμένοι μίλησαν για τη σχέση του με το έργο φιλόσοφων όπως ο Νίτσε και ο Χάιντεγκερ), με ένα έργο που καλύπτει, πάντα με την ίδια έμπνευση, τα περισσότερα κινηματογραφικά είδη (φιλμ νουάρ, θρίλερ, γουέστερν, δράματα εποχής, επιστημονική φαντασία), όλα ιδωμένα μ’ ένα ρεαλισμό, διανθισμένο με χιούμορ (συχνά μαύρο) αλλά και ποιητική διάθεση, με φωτογραφία και εμπνευσμένη χρήση της μουσικής, ο Κιούμπρικ, σκηνοθέτης που ο Όρσον Γουέλς ονόμασε “γίγαντα ανάμεσα στους σκηνοθέτες της νεότερης γενιάς”, προσέφερε ένα έργο που δεν έχει παύσει να επηρεάζει αρκετούς από τους πιο γνωστούς σύγχρονους σκηνοθέτες, ανάμεσά τους και τους: Μάρτιν Σκορσέζε, Ντέιβιντ Λιντς, Στίβεν Σπίλμπεργκ, Γούντι Άλεν, Τζορτζ Ρομέρο, Τέρι Γκίλιαμ, Ρίντλεϊ Σκοτ, Πολ Τόμας Άντερσον, Κρίστοφερ Νόλαν, Τιμ Μπέρτον και άλλους. Ένα έργο που, με αφορμή τα 20 χρόνια από το θάνατό του, παρουσιάζεται στο 32ο Πανόραμα.

Διαβάστε   5ο Πανόραμα Ταινιών του Τμήματος Κινηματογράφου ΑΠΘ: Σπάμε το τσόφλι μας και ξεμυτίζουμε σε έναν θαυμαστό νέο κόσμο!..

Στο πλαίσιο του αφιερώματος θα προβληθούν οι εξής ταινίες:

A CLOCKWORK ORANGE

BARRY LYNDON

DR. STRANGELOVE

FEAR AND DESIRE KILLER’S KISS

LOLITA

PATHS OF GLORY

THE KILLING

*** Τις ταινίες του αφιερώματος προλογίζουν οι σκηνοθέτες Κώστας Φέρρης και Δημήτρης Παναγιωτάτος, και οι κριτικοί κινηματογράφου – μέλη της Π.Ε.Κ.Κ. Τάσος Γουδέλης, Κωνσταντίνος Καϊμάκης, Ιφιγένεια Καλαντζή, Νίνος Φένεκ Μικελίδης και Χρήστος Σκυλλάκος.

 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΩΜΙΚΟΙ

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει μια σύντομη αλλά περιεκτική λίστα ταινιών, με πρωταγωνιστές τους ευρωπαίους μετρ της κωμωδίας, και στο πλαίσιο του θα προβληθούν οι ακόλουθες ταινίες:

ΘΑΝΑΣΗ ΠΑΡΕ Τ’ ΟΠΛΟ ΣΟΥ με τον Θανάση Βέγγο (93’)

ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΚΑΙΡΟΙ με τον Charlie Chaplin (87’)

Ο ΚΛΕΨΑΣ ΤΟΥ ΚΛΕΨΑΝΤΟΣ με τους Vittorio Gasman & Marcello Mastroianni (111’)

LES VACANCES DE MONSIEUR HULOT – Jacques Tati (89’)

THE MEANING OF LIFE με τους Monty Python (109’)

YOYO  με τον Pierre Etaix (95’)

*STAN LAUREL & OLIVER HARDY tribute (Θα προβληθεί επιλογή βωβών ταινιών μικρού μήκους, από τη φιλμογραφία του κωμικού διδύμου).

 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΤΟ ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΙΝΕΜΑ

Αλλοτε χάρη στα αστυνομικά μυθιστορήματα αλλά και τα σενάρια του Γιάννη Μαρή (Ο Άνθρωπος του Τρένου, Έγκλημα στα παρασκήνια, Έγκλημα στο Κολωνάκι, Αμφιβολίες) κι άλλοτε χάρη στην αγάπη και την επιμονή των Ελλήνων σκηνοθετών για το είδος αυτό, που γεννήθηκε και αναπτύχθηκε στο Χόλιγουντ τις δεκαετίες του ‘40 και ‘50, το φιλμ νουάρ έκανε, στις αρχές της δεκαετίας του ‘60, την πρώτη του σημαντική εμφάνιση και στη χώρα μας. Ένας κινηματογράφος που ξεχώρισε χάρη στη «μαύρη» του ατμόσφαιρα (όλες οι ταινίες γυρίζονταν σε μαυρόασπρο φιλμ που βοηθούσε στο να τονιστεί η κατάλληλη, σκοτεινή, με στοιχεία δανεισμένα από τον γερμανικό εξπρεσιονισμό, ατμόσφαιρα), τους χαρακτήρες (μοιραίες γυναίκες, αποτυχημένοι άντρες) και τη θεματική του: εγκλήματα, υπόκοσμος, προδοσίες, ωμή βία. Ξεκινώντας με σκηνοθέτες όπως ο Ντίνος Κατσουρίδης, ο Ερρίκος Ανδρέου, ο Ντίνος Δημοπουλος και ο Σωκράτης Καψάσκης, και στη συνέχεια με νεότερους, όπως οι Γιώργος Καρυπίδης, Δημήτρης Σταύρακας, Δημήτρης Παναγιωτάτος, Νίκος Γραμματικός, Γιάννης Οικονομίδης και Κάρολος Ζωναράς, ο ελληνικός κινηματογράφος έδωσε τα δικά του δείγματα του είδους, με ταινίες που δεν έχασαν στο πέρασμα του χρόνου τη δύναμή τους.

Διαβάστε   Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου συμμετέχουν από κοινού στο Producers Network του Φεστιβάλ των Καννών

Στο πλαίσιο του αφιερώματος προβάλλονται οι εξής ταινίες:

ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΑ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑΝτίνος Κατσουρίδης (1960)

ΕΦΙΑΛΤΗΣ – Ερρίκος Ανδρέου (1961)

Η ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ / ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙΓιώργος Καρυπίδης (1982)

Η ΝΥΧΤΑ ΜΕ ΤΗ ΣΙΛΕΝΑΔημήτρης Παναγιωτάτος (1986)

Η ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΗΔημήτρης Σταύρακας (1983)

ΚΛΕΙΣΤΗ ΣΤΡΟΦΗΝίκος Γραμματικός (1991)

ΜΑΧΑΙΡΟΒΓΑΛΤΗΣΓιάννης Οικονομίδης (2010)

ΜΠΙΓΚ ΧΙΤΚάρολος Ζωναράς (2012)

Ο ΖΕΣΤΟΣ ΜΗΝΑΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΣΣωκράτης Καψάσκης (1966)

ΠΑΝΙΚΟΣΣταύρος Τσιώλης (1969)

 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΤΟ WOODSTOCK ΚΑΙ Η ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΥ ΑΛΛΑΞΕ ΤΟ HOLLYWOOD

Στις αρχές του 1969 στις Ηνωμένες Πολιτείες, στο απόγειο του πολέμου του Βιετνάμ, ο Λίντον Τζόνσον αποχωρεί από την προεδρία του έθνους και στη θέση του ορκίζεται ο Ρίτσαρντ Νίξον, στα στούντιο του Μέμφις ο Έλβις Πρίσλεϊ γράφει το “Long Black Limousine” (στο περίφημο άλμπουμ του, “From Elvis in Memphis”), στα πανεπιστήμια του Χάρβαρντ και του Μπέρκλεϊ ξεκινούν οι πρώτες καταλήψεις, με ελικόπτερα της Εθνικής Φρουράς να ψεκάζουν τους φοιτητές με ειδική σκόνη που καταστρέφει το δέρμα, στη Νέα Υόρκη ξεκινάει η κίνηση για τα δικαιώματα των γκέι, ο κόσμος σ’ ολόκληρο τον πλανήτη παρακολουθεί τον αστροναύτη Νιλ ‘Αρμστρονγκ να κάνει τα πρώτα του βήματα στη Σελήνη, τα διεθνή τηλεοπτικά μέσα παρουσιάζουν τη Σφαγή στο Μάι Λάι, οι μαζικές διαδηλώσεις ενάντια στον πόλεμο του Βιετνάμ αυξάνονται καθημερινά, οι οπαδοί του Μάνσον δολοφονούν τη Σάρον Τέιτ και αστυνομικοί του Σικάγο δολοφονούν στον ύπνο τους μέλη των Μαύρων Πανθήρων. Ενώ, τον Αύγουστο (15-18) διεξάγεται το φεστιβάλ του Γούντστοκ, όπου συμμετέχουν οι πιο διάσημοι τραγουδιστές και τα συγκροτήματά τους, φεστιβάλ που θα καταγράψει με την κάμερά του ο Michael Wadleigh.Την ίδια χρονιά το “Νέο Χόλιγουντ”, όπως θα γίνει στη συνέχεια γνωστό, αρχίζει να παραμερίζει το γκλάμορ και τον ψευτο-συναισθηματισμό των παραδοσιακών ιστοριών του, εμφανίζοντας μια σημαντική ανανέωση στα θέματά του, μαζί με ένα είδος αυτοκριτικής, επηρεασμένο από τα διάφορα εθνικά και διεθνή γεγονότα. Αυτό εκφράζεται σε μια σειρά ταινιών, μ’ επικεφαλής τους Δυο Ληστές (που έγινε η πιο εμπορική ταινία της χρονιάς) και τον Καουμπόι του Μεσονυκτίου (Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας). Ταινίες που άλλοτε άμεσα και άλλοτε έμμεσα καταπιάνονται με θέματα όπως τον πόλεμο του Βιετνάμ, τους αγώνες για τα ανθρώπινα και πολιτικά δικαιώματα, τις φοιτητικές εξεγέρσεις, τις πολιτικές δολοφονίες, το φεμινιστικό κίνημα, την ελευθερία στον έρωτα και τις εκτρώσεις, ταυτόχρονα θέτοντας ερωτήματα γύρω από το ρόλο της εξουσίας, της κρατικής βίας και γενικότερα το ρόλο του κράτους.

Διαβάστε   Πέντε παγκόσμιες πρεμιέρες και άλλες δράσεις του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

Οι ταινίες που θα προβληθούν στο πλαίσιο του αφιερώματος είναι:

ALICE’S RESTAURANT – Arthur Penn

BUTCH CASSIDY & THE SUNDANCE KID – George Roy Hill

MIDNIGHT COWBOY (Ο Kαουμπόι Του Μεσονυχτίου)John Schlesinger

TELL THEM WILLIE BOY IS HEREAbraham Polonsky

THEY SHOOT HORSES, DON’T THEY? – (Σκοτώνουν Τα Άλογα Όταν Γεράσουν) – Sydney Pollack

WILD BUNCH (‘Αγρια Συμμορία)Sam Peckinpah

WOODSTOCKMichael Wadleigh

ZABRISKIE POINTMichelangelo Antonioni

 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΤΑ ΑΓΓΕΛΙΔΗ – ΑΛΙΝΤΑ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Στα πλαίσια του αφιερώματος θα προβληθούν οι ακόλουθες ταινίες:

ΚΛΕΦΤΗΣ ‘Η Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ (80’) και ΟΙ ΩΡΕΣ (ΜΙΑ ΤΕΤΡΑΓΩΝΗ ΤΑΙΝΙΑ) (85’) της Αντουανέττας Αγγελίδη

και

ΠΟΥΛΙΑ ΣΤΟ ΒΑΛΤΟ (107’)  και Η ΖΩΗ ΣΤΟΥΣ ΒΡΑΧΟΥΣ (98’) της Αλίντας Δημητρίου

 

Ειδικές Προβολές

ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥ ΔΡ. ΚΑΛΙΓΚΑΡΙRobert Wiene (1920 – 71’) με συνοδεία ζωντανής μουσικής

Μουσική σύνθεση & πιάνο: Νίκος Πλάτανος

Ηλεκτρική κιθάρα, MIDI κιθάρα, αναλογικό synthesizer, theremin: Τηλέμαχος Μούσας

Μουσικό πριόνι + effects: Νίκος Γιούσεφ

 

Η τελετή λήξης του Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου στις 21:00 μ.μ.