Προβολή της ταινίας “Κλέφτης ή η Πραγματικότητα” της Αντουανέττας Αγγελίδη στα πλαίσια του προγράμματος “Αντιγόνες: Σώματα της αντίστασης στο σύγχρονο κόσμο”

Στο πλαίσιο του Ερευνητικού Προγράμματος «Αντιγόνες: Σώματα της αντίστασης στο σύγχρονο κόσμο» [ANTISOMATA], θα προβληθεί η μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας Κλέφτης ή η Πραγματικότητα (2001) της Αντουανέττας Αγγελίδη, την Παρασκευή 20 Μαΐου, 16:00-19:00, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

Μετά την προβολή, η σκηνοθέτρια Αντουανέττα Αγγελίδη μαζί με τη συν-σεναριογράφο της ταινίας Ρέα Βαλντέν θα συνομιλήσουν με δύο μέλη του Ερευνητικού Προγράμματος, την Αθηνά Αθανασίου και την Άλκηστη Ευθυμίου, πάνω σε θέματα που αφορούν τη μνήμη, τη θνητότητα, την τελετουργία, αλλά και τον ίδιο τον μύθο της Αντιγόνης.

Σύνοψη της ταινίας

Οι θεματικές της ταινίας είναι η πολλαπλότητα της πραγματικότητας και η συνείδηση της θνητότητας. Η αφήγηση είναι μία τριπλή ερμηνεία της πραγματικότητας. Τρεις εκδοχές, διαφορετικής διάρκειας και ύφους, μιας και μόνης ημέρας. Τρεις χαρακτήρες παγιδευμένοι σε παράλληλα σύμπαντα. Η εισβολή του Κλέφτη θα τους ενώσει. Κάθε βλέμμα δημιουργεί μία διαφορετική ιστορία. Η Γλύπτρια οραματίζεται την Ημέρα της  Κρίσεως, η Επιστήμων αγκυρώνεται σε  μία συντετριμμένη μνήμη, ο Ηθοποιός βλέπει την Αντιγόνη να εισβάλει παντού. Τρεις φιλοσοφικές θεωρήσεις του κόσμου: Μοίρα – Τύχη – Ελεύθερη Βούληση. Τι έχουν κοινό; Ο Κλέφτης γνέφει προς μιαν απάντηση. Ο θάνατος ενώνει τις κατακερματισμένες οπτικές. Η μυστική αλληλεγγύη της ανθρώπινης κατάστασης.

Βιογραφικά συμμετεχουσών

Η Αντουανέττα Αγγελίδη είναι πρωτοπόρος του avant-garde κινηματογράφου στην Ελλάδα, και εικαστικός. Δουλειά της έχει προβληθεί σε διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ και σε μουσεία σύγχρονης τέχνης, στις αίθουσες και στην εθνική τηλεόραση. Χρησιμοποιεί την ιστορία της τέχνης και τα όνειρά της ως πρώτη ύλη, «απομακρυνόμενη από την πραγματικότητα για να πλησιάσ[ει] το Πραγματικό». Η αντιστροφή και η αντιπαράθεση των κωδίκων, ο μηχανισμός του ονείρου και το ανοίκειο αποτελούν βασικές δημιουργικές στρατηγικές της. Στις μεγάλου μήκους ταινίες της περιλαμβάνονται οι: Idées Fixes / Dies Irae (1977), Τόπος (1985), Οι ώρες: Μια τετράγωνη ταινία (1995) και Κλέφτης ή η Πραγματικότητα (2001). Είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου και ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και του Women in Film and Television (WIFT) Greece.

Διαβάστε   "Πέρασμα στην Ινδία με την ματιά του Σατγιαζίτ Ρέι": Μεγάλο αφιέρωμα της Ταινιοθήκη της Ελλάδος στο σινεμά του κορυφαίου Ινδού δημιουργού

Η Ρέα Βαλντέν είναι θεωρητικός κινηματογράφου, κινηματογραφίστρια, και πρόεδρος του WIFT Greece. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τη θεωρία κινηματογράφου και των νέων μέσων, τον avant-garde και πειραματικό κινηματογράφο, την κινηματογραφική εκπαίδευση και τον οπτικοακουστικό εγγραμματισμό. Η προσέγγισή της είναι σημειωτική, γνωσιολογική και φεμινιστική. Έχει υπάρξει μέλος των διοικητικών συμβουλίων του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (2017), του European Network for Avant-Garde and Modernism Studies (από το 2015), και του Women in Film and Television Greece (WIFT GR, από το 2018). Συνεργάζεται δημιουργικά με την Αντουανέττα Αγγελίδη από το 1995.

Η Αθηνά Αθανασίου είναι Καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Κοσμητόρισσα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Παντείου Πανεπιστημίου. Το συγγραφικό της έργο περιλαμβάνει τα: Agonistic Mourning: Political Dissidence and the Women in Black (2017), Dispossession: The Performative in the Political (με την Judith Butler, 2013), Η Κρίση ως “Κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης”: Κριτικές και Αντιστάσεις (2012), Αποδομώντας την Αυτοκρατορία: Θεωρία και Πολιτική της Μετααποικιακής Κριτικής (επιμ., 2016), Βιοκοινωνικότητες (επιμ., 2011), Rewriting Difference: Luce Irigaray andthe Greeks (συν-επιμ., 2010), Ζωή στο όριο: Δοκίμια για το σώμα, το φύλο και τη βιοπολιτική (2007), Φεμινιστική θεωρία και πολιτισμική κριτική (επιμ., 2006).

Η Άλκηστη Ευθυμίου είναι υποψήφια διδάκτορας στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Σε στενή σύνδεση με έργα queer φεμινιστικού κινηματογράφου από τον Νότιο Κώνο, η διατριβή της εστιάζει στις πολιτισμικές πολιτικές του έρωτα και στο κρίσιμο καθεστώς της οικειότητας υπό συνθήκες νεοφιλελεύθερης κυβερνολογικής. Οι πιο πρόσφατες δημοσιεύσεις της περιλαμβάνουν κείμενα σε περιοδικά όπως τα Cambridge Journal of Anthropology, feministiqá, Identities και Journal of Greek Media and Culture.

Διαβάστε   Αφιέρωμα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος στον Ελβετό ηθοποιό Μπρούνο Γκανζ

Το Ερευνητικό Πρόγραμμα «Αντιγόνες: Σώματα της αντίστασης στο σύγχρονο κόσμο» [ANTISOMATA] υλοποιείται στο Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας σε συνεργασία με το Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, με χρηματοδότηση του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. (Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας). Η ερευνητική ομάδας του Προγράμματος αποτελείται από την Έλενα Τζελέπη (Επίκουρη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας / Επιστημονικά Υπεύθυνη), την Αθηνά Αθανασίου (Καθηγήτρια, Πάντειο Πανεπιστήμιο), την Όλγα Ταξίδου (Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου), την Αθηνά Παπαναγιώτου (Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια), τον Μάριο Χατζηπροκοπίου (Μεταδιδακτορικός Ερευνητής) και την Άλκηστη Ευθυμίου (Διδακτορική Ερευνήτρια).

Περισσότερες πληροφορίες στο https://antigones.gr/