“Σιλό”: Μετα-αποκαλυπτικά σκηνικά και δυστοπικά μυστήρια στη νέα σειρά επιστημονικής φαντασίας της Apple TV+

Της Καλλιόπης Αλέτρα

Σε ένα δυστοπικό μέλλον, όπου ο πλανήτης φαίνεται να έχει καταστραφεί, χιλιάδες άνθρωποι που έχουν επιζήσει ζουν σε ένα τεράστιο υπόγειο σιλό, μια γιγαντιαία δομή κάτω από τη γη που τους προστατεύει από τη δηλητηριώδη και τοξική ατμόσφαιρα. Αφού ο σερίφης του σιλό παραβιάζει έναν θεμελιώδη κανόνα και κάποιοι κάτοικοι χάνουν μυστηριωδώς τη ζωή τους, η μηχανικός Juliette αρχίζει να αποκαλύπτει σοκαριστικά μυστικά και την αλήθεια για το τι συμβαίνει στο σιλό.

Το Σιλό (Silo) είναι μια πρωτότυπη μετα-αποκαλυπτική τηλεοπτική σειρά επιστημονικής φαντασίας από την Apple TV+ βασισμένη στη σειρά βιβλίων Wool του Hugh Howey, με δημιουργό τον Graham Yost (Justified, The Americans) και πρωταγωνιστές τους Rebecca Ferguson και Tim Robbins.

Βάσει των εικόνων και των τρέιλερ της σειράς, θα μπορούσε κάποιος να υποθέσει πως το Σιλό είναι άλλη μια μετα-αποκαλυπτική ιστορία όπως το The Hunger Games ή το Divergent. Παρ’ όλα αυτά, η σειρά δεν παρουσιάζει πολλά κοινά με τις υπόλοιπες του είδους, καθώς μοιάζει περισσότερο με αστυνομική σειρά με επίκεντρο κάποια μικρή πόλη, που απλά τυγχάνει να διαδραματίζεται μετά το τέλος του κόσμου.

Υπάρχουν μερικά σημαντικά μυστήρια στο επίκεντρο της ιστορίας. Το ένα είναι το γεγονός ότι, για λόγους – αρχικά τουλάχιστον – ασαφείς, όλη η ιστορία της ανθρωπότητας έχει διαγραφεί. Οι άνθρωποι μέσα στο σιλό δεν γνωρίζουν ουσιαστικά τίποτα για το τι προηγήθηκε. Αυτό περιλαμβάνει τα πάντα, από τον πολιτισμό (ένας από τους κύριους χαρακτήρες είναι η Juliette, την οποία υποδύεται η Rebecca Ferguson, και κανείς δεν φαίνεται να ξέρει από πού προέρχεται το όνομά της) μέχρι τη φύση (οι κάτοικοι μπορούν να δουν αστέρια στον νυχτερινό ουρανό, αλλά δεν έχουν ιδέα τι ακριβώς είναι).

Διαβάστε   "Red Dot": Το σασπένς της επιβίωσης σε ένα θρίλερ αγωνίας από το Netflix

Αυτό οδηγεί σε ένα άλλο μυστήριο, το οποίο αφορά το τι ακριβώς συμβαίνει έξω από το σιλό. Δεδομένου ότι κανείς δεν βγαίνει έξω από το σιλό, επειδή πιστεύεται ευρέως ότι ο αέρας είναι τοξικός, δεν είναι σαφές πώς είναι πραγματικά ο εξωτερικός κόσμος. Οι κάτοικοι έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν το τοπίο μέσω μιας γιγαντοοθόνης μέσα στην καφετέρια, μέσω της οποίας απεικονίζεται ένα τυπικό μετα-αποκαλυπτικό σκηνικό: ερείπια που καταρρέουν, συντρίμμια διάσπαρτα παντού και τίποτα που θα μπορούσε να θεωρηθεί ζωντανό. Αν κάποιος πει ότι θέλει να βγει έξω, του επιτρέπεται, αλλά δεν μπορεί ποτέ να επιστρέψει στο σιλό, οπότε αυτό ισοδυναμεί με θανατική καταδίκη.

Όλα αυτά θέτουν σημαντικά υπαρξιακά ερωτήματα. Και η σειρά σίγουρα τα διερευνά, αλλά το κάνει σε πολύ ανθρώπινο επίπεδο. Το σιλό είναι ουσιαστικά μια μικρή πόλη: έχει δήμαρχο και σερίφη, αγορά και φάρμα, και όλοι έχουν κάποια δουλειά ώστε η καθημερινότητα να προχωρά. Η υπόθεση όταν ο σερίφης Holston (David Oyelowo) και η σύζυγός του Allison (Rashida Jones) παίρνουν την έγκριση να αποκτήσουν ένα μωρό και περνούν τις επόμενες 365 ημέρες προσπαθώντας να συλλάβουν. Πολλά συμβαίνουν σε αυτό το έτος και με την πάροδο του χρόνου, η Allison αρχίζει να αμφισβητεί πολλά από τα δόγματα του σιλό.

Η αφήγηση της σειράς έχει δύο πλευρές, οι οποίες εξισορροπούνται με εξαιρετική επιδεξιότητα. Ως επί το πλείστον, η αφήγηση παραμένει εστιασμένη και τεκμηριωμένη· οι χαρακτήρες διεξάγουν την έρευνα πηγαίνοντας από πόρτα σε πόρτα και ανακρίνοντας ανθρώπους, και όλες οι ευρύτερες ιστορίες που βρίσκονται σε εξέλιξη συνδέονται άμεσα με συγκεκριμένους χαρακτήρες και την ιστορία τους. Αυτό περιλαμβάνει έναν μυστηριώδη επικεφαλής ασφαλείας (Common) και τον επικεφαλής του τμήματος της πληροφορικής (Tim Robbins), οι οποίοι  γνωρίζουν σαφώς πολύ περισσότερα για την αλήθεια απ’ όσα αφήνουν να εννοηθούν.

Διαβάστε   "Ταξίδι Μέσα από τη Μνήμη": Τίποτα δεν είναι πιο εθιστικό από το παρελθόν...

Η πρώτη σεζόν χρησιμοποιεί με απροσδόκητα εκπληκτικό τρόπο ένα κοινότυπο σκηνικό για να αφηγηθεί μια πολύ πιο κλασική ιστορία. Μοιάζει με το Hunger Games, αλλά στη συνέχεια μετατρέπεται σε κάτι πιο κοντά στο Fargo. Επίσης, δεν απαντά σε όλα μέχρι το τέλος – στην πραγματικότητα, το μυστήριο γίνεται όλο και πιο περίεργο μέχρι το φινάλε.